ENTREPRENÖR, kom och gå med din egen! Ansluta sig till För företagare.
Jag skulle vilja att sanningen fanns i diskussionen om arbetslivet också.
När nya politiska strejker börjar igen är det värt att överväga på vilken grund dessa kamper förs.
De senaste veckorna har många politiker, forskare och samhällsdebattörer uttalat att överenskommelse och förhandlingar bör vara det primära handlingssättet. Vid flera tillfällen har det också framförts att den finska avtals- och förhandlingskulturen till och med är internationellt beundransvärd. Regeringen har uppmanats att ge – återigen – förhandlingar och avtal en chans.
Det är lätt att hålla med om att samarbete, förhandling och enighet är de primära och bästa lösningarna. Jag tycker dock att det är något konstigt att de som deltar i samhällsdebatten knappast har brytt sig om att reflektera över resultatet av vårt beundransvärda system de senaste åren.
Finland har levt i ett tillstånd av förlamning i nästan tjugo år vad gäller tillväxt, investeringar, hög arbetslöshet och arbetsproduktivitet. Tillväxt har bara setts i offentliga skulder. Samtidigt, mitt i samma ekonomiska cykler, har många jämförelseländer kunnat bygga tillväxt och balanserade offentliga finanser med lägre skattesatser. Det är därför svårt att betrakta resultatet av det finska förhandlingssystemet som mycket framgångsrikt. Jag anser dock att de uppnådda resultaten bör vara det viktigaste måttet på avtalssystemens framgång.
Mitt i politiska strejker är debatten just nu i full gång. Det jag tycker är tråkigast är att sanningen ibland verkar ha väldigt lite värde i offentliga kommentarer. Det senaste exemplet på detta är Helsingin Sanomat-nyheten om exploatering av utländsk arbetskraft inom skogsbruket. Denna nyhet delades till och med av fackliga ledare och antydde att företag skulle försöka utnyttja sina anställda i stor utsträckning eller att illegal verksamhet skulle legaliseras genom regeringens arbetslivsreformer. Så är inte fallet. Ingen främjar eller underlättar exploatering av arbetare. Punkt.
Vissa troll kan spruta fantasifulla konspirationsteorier, men ledare för socialt betydelsefulla organisationer bör förväntas utöva lite mer diskretion i sina kommentarer. Diskussioner mellan organisationer kan vara heta, men grundlösa insinuationer riktade mot finländska företagare och företag är oacceptabla.
Jag är särskilt besviken över att till och med vissa parlamentsledamöter har gått ut ur deras sätt att väcka dessa falska misstankar. Jag tycker att den här typen av insinuationer är förolämpande mot oss finländska företagare.
Det finns hundratusentals företag i Finland där det anses vara en hederssak att följa lagar och gemensamma spelregler. Till och med överdrivet samvetsgrant. Entreprenörer som agerar som arbetsgivare ser det i stor utsträckning som en hedersfråga att bygga välmående och motiverade arbetsgemenskaper, eftersom detta ligger i företagens intresse. Företagarnas ansvar gentemot sina anställda återspeglas också i forskningen. Att göra förhandlingar på arbetsplatsen mer jämlika för oorganiserade företag skulle inte ändra på detta. Vice versa.
I samhällsdebatt och beslutsfattande är det normalt att ha olika syn på frågor. Så här ska det vara. Jag skulle dock anse det som ett minimikrav att viktiga samhällsbeslutsfattare håller sig till sanningen i sina egna argument.
Finland måste kunna hitta lösningar som kan rätta till betydande strukturella problem med anknytning till arbetslivet. Annars kommer detta land inte att kunna uppfylla de löften som det har gett sina medborgare, inte ens i mycket grundläggande frågor som utbildning, hälsovård eller pensionsskydd.
På våra möten har jag personligen uttalat till ordföranden för varje central arbetstagarorganisation att även om arbetsplatsförhandlingar skulle möjliggöras även i oorganiserade företag, så tror jag inte att det skulle försvaga fackföreningsrörelsens eller fackföreningarnas ställning. Kanske till och med tvärtom. Även i den nya världen skulle det säkert finnas behov av stöd, råd och social förberedelse i arbetslivsrelaterade frågor. Och detta är kärnuppdraget för organisationer, inte beskydd som förlamar aktivitet.
Petri Salminen
Ordförande i Finlands företagares förbund
Andra intressanta ämnen
Petri Salminen
petri.salminen@yrittajat.fi